Vervoer

Autorijden in Zuid-Afrika

Autorijden in Zuid-Afrika is een andere ervaring dan bijvoorbeeld in Nederland of België.  Je moet er allereerst links rijden. De ervaring is dat dit na de eerste kilometers snel went. De afstanden zijn echter veel groter, de faciliteiten anders.

Autohuur bij aankomst

Je kunt na je vlucht op de luchthaven van aankomst je auto huren en gelijk vertrekken. Het is echter aan te raden om na aankomst niet direct de huurauto in te stappen om nog een paar uur naar je overnachtingsplaats te rijden. Het is prettiger en veiliger om eerst even te acclimatiseren en uit te rusten van je vlucht. In Zuid-Afrika hebben de weggebruikers ander verkeersgedrag dan in Nederland en gelden soms afwijkende verkeersregels. Bij een late aankomst raden we je aan een transfer naar de accommodatie te nemen. De huurauto wordt dan de volgende morgen bij je afgeleverd.

De route plannen

Het is goed om van te voren je reis goed te plannen en vooral als je de Zuid-Afrikaanse schoolvakanties reist, je accommodatie vast te leggen. Wil je ook in Nationale Parken verblijven, wees er dan vroeg bij (zeker enige maanden tevoren).

Welk type auto?

Je zult behoorlijke afstanden afleggen als je Zuid-Afrika per auto wil verkennen. Dat kan in 3 maar beter is in 4 weken. Het is beter om dan net 1 maatje grotere auto te boeken. De bagageruimte is vaak toch beperkt en net wat meer ruimte is het geld vaak dubbel en dwars waard. Een 4WD loont zich in Zuid-Afrika alleen als je er ook een aangepaste route met minder asfalt mee rijdt.

Minibusjes

Een aparte ervaring is het vervoer met een minibusje. In tegenstelling tot taxi’s kun je deze wel bijna overal aanhouden. Je dient dan wel over de vereiste ‘gebarentaal’ te beschikken zodat je chauffeur kan inschatten wat je wil. Bij veel minibusjes is er helaas sprake van ‘achterstallig’ onderhoud en over het roekeloos rijgedrag maar te zwijgen. Voordeel van de minibusjes is dat je er met een groot groepje in kan en als je boft met de chauffeur in een korte tijd veel van de omgeving kan zien. Minibusjes zijn goedkoop en het is leuk dat je vaak met zwarte Afrikanen reist die tot hun bestemming met je meereizen. 60% van alle Zuid-Afrikanen maakt gebruik van deze minibusjes.

Al voor de start van het WK werd de eerste reguliere buslijn in gebruik genomen in Kaapstad, een vaste verbinding tussen Cape Town International Airport en het centraal station van Kaapstad (Civic Centre). De reistijd is nagenoeg hetzelfde als met eigen auto, en de prijs bijzonder aantrekkelijk. De prijs van een enkeltje van het vliegveld naar het centraal station bedraagt slechts R57,-. Ter vergelijking, de taxi’s op het vliegveld berekenen voor een zelfde rit zo’n R200,-. De bussen rijden bovendien zeven dagen per week om de 20 minuten tussen 4:20 en 22:00, waardoor er te allen tijde een goede aansluiting is met het vliegverkeer.

Vertrek / veiligheid

Als je met de auto rijd, vertrek dan wat vroeg op de dag: je bent dan uitgerust, het is niet zo warm en je schiet snel op. Reis je in de Zuid-Afrikaanse zomer, dan is een huurauto met airco wel zo lekker. ’s Nachts rijden wordt niet aangeraden. In de parken is het sowieso verboden (deze zijn open van zonsop- tot zonsondergang). Rijd niet harder dan de aangegeven snelheid. De wegen zijn buiten de steden rustig en goed dus je bent al snel geneigd het gas behoorlijk in te trappen. Maar let op: de bochten liggen soms verradelijk slecht en de politie is controleert regelmatig. Wees ook op verlaten wegen attent: juist daar is een plotseling in je spiegel verschijnende auto soms even schrikken. In de parken mag overigens doorgaans niet harder gereden worden dan 60 km/uur. Sluit vooral in de steden onderweg de ramen en deuren van je auto, wel zo veilig. Tip voor de toerist maar vooral ook zakelijke chauffeur: leg ook vooral geen aktetas, telefoon of laptop naast je of op de achterbank. Er zijn helaas veel diefstallen van types die op een brommer of scooter naast je auto komen staan bij een stoplicht, je raam intikken en de waardevolle bezittingen uit je auto grissen in een paar seconden. Probeer te stoppen wanneer het absoluut ook echt moet en nodig is en gebruik je ogen en gezond verstand. Veel Zuid-Afrikanen rijden in het donker langzaam door rood licht omdat men simpelweg te bang is on te stoppen voor het stoplicht in grote steden en buitenwijken omdat men bang is beroofd te worden van spullen en auto.

Tanken

Het ligt voor de hand maar toch: tank tijdig. Let op: de pompen accepteren géén creditcards, alleen Randen cash. Daarvoor worden wel gratis je ruiten en spiegels schoongemaakt! Met een kleine tip daarbij zijn de pompbedienden heel blij.

Eten en drinken

Bij bijna alle accommodaties is een prima ontbijt inbegrepen. Het diner (doorgaans tussen 18.00 en 20.00 uur) is ook geen probleem. Op reisdagen kan de lunch er nog wel eens bij inschieten. Zorg dan in ieder geval voor voldoende eten en drinken voor onderweg.

Bagage

Wat neem je (niet) mee. Veelal ben je toch vrij lang onderweg, dus de neiging is er om behoorlijk wat mee te nemen. Denk dan aan het volgende:
1. Zuid-Afrikanen zijn doorgaans informeel gekleed, dus vakantiekleding is geen probleem.
2. Zorg wel voor kleding in meerdere lagen: de verschillen tussen dag- en nachttemperaturen zijn in grote delen van het land aanzienlijk (zie ook onze klimaatinformatie).
3. Hardschalige koffers passen niet goed in de bagageruimte van auto’s. Neem roltassen of zo mee, maar zorg wel dat die met kleine hangslotjes af te sluiten zijn.
4. Zorg voor een goede moneybelt, in de auto moet je, zoals overal, niets van echt waarde achterlaten. Natte doekjes (wetties) zijn heel handig in de auto, een zaklantaarn eveneens.

Tenslotte:
Ter plaatse krijg je natuurlijk gratis kaartmateriaal van de autoverhuurmaatschappij. Dit is doorgaans niet al te gedetailleerd. We raden aan om in Nederland of na aankomst in Zuid-Afrika een goede auto-atlas te kopen. Het is ook mogelijk om een GPS te huren.

Zakelijk vervoer

Ben je maar voor enkele dagen in de grote stad voor zakelijke afspreken doe dan vooral niet de moeite om een auto te horen. Taxi’s in Zuid-Afrika zijn erg goedkoop en doorgaans erg betrouwbaar. Officiële taxi’s zijn vaak goed herkenbaar. Net als op iedere luchthaven wordt je bij de uitgang aangesproken met de vraag of je een taxi nodig hebt. Hier zitten ook veel personen bij die niet officieel taxi chauffeur zijn maar goedkoop reizigers naar hun bestemming willen brengen. Helaas zitten ook hier personen bij die onbetrouwbaar zijn en misbruik maken van de onwetendheid van de reiziger. Het is beter om via je netwerk of aan de balie van je hotel of via je B&B een taxi te regelen en zelfs er voor te zorgen dat je steeds dezelfde taxi chauffeur krijgt als hij goed bevalt. Het zijn vaak eenmansbedrijfjes waar men ook goed mee kan onderhandelen qua prijs. Een taxi meter is er vaak niet, het wordt wel aangeraden om een taxi met een meter te nemen. Je spreekt van te voren een bepaalde prijs af voor het traject zodat je niet verrast wordt wanneer je, wat wel eens voorkomt in piekuren, lang in de file komt te staan en het een duur taxi ritje wordt. Er zijn zelfs bedrijven die op het drukken verkeer in de grote steden anticiperen en je op een motor vervoeren die je snel en veilig op jouw bestemming afleveren. Een aparte en leuke ervaring voor zakenmensen.

Gautrain

Gautrain (Afrikaans: Gautrein) is een 80 kilometer netwerk van  lange hoge snelheidsspoorlijnen waarmee Johannesburg met de OR Tambo International Airport (internationale luchthaven van Johannesburg) en Pretoria (Tshwane) is verbonden. Men hoopt dat met deze nieuwe hogesnelheidslijn de verkeersdrukte op de Ben Schoemansnelweg (N1) tussen Pretoria en Johannesburg verminderd kan worden.

De Gautrainvult de andere vormen van openbaar vervoer zoals de bekende taxibusjes, lijnbussen en het huidige metrorail-netwerk aan. De reizigers kunnen met een geïntegreerde reiskaart gebruikmaken van de verschillende vormen van openbaar vervoer. Hiernaast worden ook 135 luxe “Gautrainbussen” ingezet die voor het vervoer zorgen naar bestemmingen tot 15 kilometer van de stations.

Over de hogesnelheidslijnen rijden 24 treinen, die elk uit vier wagons (tot acht tijdens de spits) bestaan. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur, waardoor de reistijd tussen Johannesburg Parkstatie en Pretoria Hatfield ongeveer 42 minuten bedraagt. Tussen deze stations vertrekt elke 18 minuten een trein, tijdens spitsuren zelfs om de 12 minuten. In het weekend blijft de regeling beperkt tot ieder half uur.

Gautrain-Train-640-X-480

Share this page:

Signup to our GlobalBizz newsletter

Don't miss out on business benefits and receive our free newsletter.

* indicates required